Garso suvedimas ne tik ausimis, bet visu kūnu.

Geram garso suvedimui yra būtina akustiškai sutvarkyta studija. Joje girdimas tiksliai skambantis garsas. Taip pat grojant kolonėlėms, kūnu galime jausti skirtingus dažnius ir tiksliai juos interpretuoti. Tačiau dabar yra alternatyvų! Jų pagalba tiksliai girdėti garsą, suvedinėti ar daryti masteringą galima sėdint namie, terasoje ar kitoje malonioje vietoje.

AKUSTIKA. KODĖL SVARBU IR KODĖL SU JA TAIP SUNKU

Jeigu nusipirktume kokybiškas kolonėles, bet pasistatytume jas tiesiog gyvenamame kambaryje garsas būtų nuspalvintas. Tai lengviau suvokti įsivaizduojant tapomą paveikslą raudona spalva apšviestoje patalpoje. Teoriškai spalvos matosi, bet ne taip, kaip žiūrint dienos šviesoje. Lygiai ta pati situacija yra ir su garsu. Jeigu kambarys visiškai netvarkytas tai lyg charakteringas apšvietimas, patalpa suteikia papildomą skambesį.

Namų studijose pradėję dirbti žmones greitai pajunta akustikos tvarkymo poreikį. Blogai skambančioje patalpoje labai sunku suvaldyti aido kiekį. Jeigu patalpa aidi, visi trumpesni aidai nei patalpos nesigirdės. Norint juos išgirsti, jų reikės itin daug. Išėjus į sausesnę patalpą, pavyzdžiui mašiną, aido iškarto atrodys per daug. Jeigu kolonėlės atkuria žemus dažnius, bet patalpa netvarkyta jie skambės netolygiai. Vienoje kambario vietoje garsiau – kitoje tyliau. Tokiu atveju neišeis sureguliuoti bosų garsumo, nes kitoje patalpoje jis bus visiškai kitoks. Visas šias problemas būtų galima nesudėtingai išspręsti turint tvarkingą patlapą.

SUVEDINĖJANT GARSĄ REIKIA JAUSTI KŪNU

Viena iš svarbiausių pamokų, kurią išmokau dirbdamas Toronte, kad girdėti reikia visu kūnu. Jeigu kliausimės tik ausimis, praleisime didelę dalį informacijos apie garsą ir bus itin sunku suvesti muziką. Klausymasis kūnu reikalauja šiek tiek praktikos. Turint gerą studiją, tai lengviausia pradėti rankomis jaučiant žemo dažnio vibraciją nuo stalo ar kitų aplink esančių daiktų. Išmokus kaip turi vibruoti daiktai, kai klausomasi gerai sutvarkyto įrašo, galima nesunkiai pasakyti, kai bosas skamba per aukštai, per žemai ar kažkas kitas yra ne savo vietoje.

Būtent dėl suvedinėjimo visu kūnu visada vengiau daryti suvedimus per ausines. Jomis galima girdėti tik labai izoliuotą garsą ir kūnas visiškai nieko negirdės. Nors iš kitos pusės jos turi privalumų. Pavyzdžiui visiškai eliminuoja akustikos klausimą ir yra mobilios.

SUBPAC BOSO LYTĖJIMO SISTEMA

Tai yra sąlyginai nauja priemonė naudojama muzikantų, didžėjų, režisierių ir kitų garso profesionalų. Tai yra kuprinė, kuri vibruoja ir taip perduoda žemą dažnį. Užsidėjus ją ant nugaros, kūnu pradedama jausti bosus. Stovint šalia, garso sklinda ne daugiau nei nuo ausinių. Tačiau sėdint su šia sistema jausmas yra panašus į koncerto, kai stovima šalia kolonėlės. Todėl, kad visas kūnas jaučia žemą dažnį. Ši sistema man leido iš naujo atrasti ausines. Sudėjus ją kartu su kokybiškomis ausinėmis galima turėti pilnai skambantį komplektą, kuriame kompensuojamas vienas didžiausias ausinių minusas – žemo dažnio nebuvimas. (Neapsigaukite, jei ausinės rašo, kad atkuria apačią iki 10 Hz ar 20 Hz, šie dažniai bus labai tylūs, lyginant su likusiu spektru, todėl praktiškai nesigirdės. Tai kas girdėsis iš tiesų bus užgarsinti žemi viduriniai dažniai.)

SUBPAC boso lytėjimo sistema

AUSINIŲ GARSO KOREKCIJOS

Kalbant apie ausines, jų yra labai didelis pasirinkimas. Tačiau vienareikšmiškai įvardinti geriausias – neįmanoma. Jos yra skirtingos ir priklausomai nuo to ką norėsite su jomis veikti ir kokią muziką klausytis skirsis pasirinkimas.

Tačiau visas ausines vienyja bendras bruožas, jos šiek tiek spalvina garsą. Vienos stipriau, kitos mažiau. Techniškai yra sudėtinga sukurti ausines, kurios būtų visiškai neutralios. Šiai problemai spręsti aš pats naudoju mūsų brolių Latvių gamintojo Sonarworks programą Reference 4. Ji padeda sukalibruoti ausines. Tuomet jose galite girdėti garsą tokį, koks jis yra iš tiesų. Vėlgi prie pakoreguoto garso reikia šiek tiek laiko įprasti, tačiau tai absoliučiai pasiteisina.

Sonarworks – Reference 4

GYVŲ KOLONĖLIŲ IMITACIJA

Paskutinis, bet ne ką mažiau svarbus momentas, kurį svarbu paminėti dirbant su ausinėmis yra gyvų kolonėlių imitacija. Sėdint studijoje prieš kolonėles ausys girdi abiejų kolonėlių garsą. Tuo tarpu užsidėjus ausines kiekviena ausis girdi tik vienos pusės garsą. Šis girdėjimo skirtumas kartais gali suklaidinti ir sukurti kitokios erdvės, nei yra iš tikrųjų įspūdį. Tačiau tam yra irgi įvairių programų, kurių pagalba galima imituoti kolonėlių garsą susimaišiusį ore. Mano mėgstamiausia jų yra Waves – Abbey road studio 3.

Waves – Abbey road studio 3

Sudėjus Subpac kuprinę, ausines, sonarworks korekcinę programą ir waves kolonėlių imitavimo programą gaunasi puikus komplektas daryti suvedimus ir kitus su garsu susijusius darbus namuose. Tai gali būti labai gera alternatyva, jei nėra galimybės įsirengti namų studijos arba mėgstate dirbti naktimis.

Norite išbandyti subpacą? Galbūt domitės akustika, suvedimu ar tiesiog dirbate su muzika? Prisijunkite prie garso režisūros kursų. Nuorodą rasite kairėje pusėje.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *