Vokalo kompresavimas

Jeigu turite kūrinyje vokalą, tikėtina, kad tai yra svarbiausias dainos elementas. Klausytojui grupės veidas yra solistas. Įsivaizduokite kokią nors grupę, pvz Queenus, greičiausiai žinosite kaip atrodo Freddie Mercuris, bet paklausus, kaip atrodo John Deaconas (jų bosistas) turbūt retas kuris atsimins ar nupasakos. Grįžtant prie suvedimo, būtent todėl labai svarbu kaip skambės vokalai. Dažnai savo suvedimus netgi pradedu nuo vokalo ir tada aranžuotę tvarkau taip, kad tiktų prie balso skambesio. Kompresija šiais laikais yra vienas iš raktų į radijose grojančių įrašų skambesį. Panaudokite kompresija netinkamai ir turėsite šveplą vokalistą plonu balsu, kuris skęsta muzikoje. Pritaikikyte kompresiją teisingai ir vokalistas iš 8 virsta į 10. (Čia ne apie išvaizdą, bet įtaigumą ir skambėjimą).

KOKS MŪSŲ TIKSLAS KOMPRESOUJANT?

Pradėkime nuo to, kad suvedinėjant viskas turi priežastį. Negalima kompresuoti vokalo vien todėl, kad visi kompresuoja vokalą. Labai svarbu suprasti kodėl Jūs tai norite daryti ir kokio rezultato ketinate siekti. Kitaip negalėsite įvertinti ar tai ką darote yra tai ko norite.

Dirbant su balsas dažniausiai norime padaryti juos stabiliais ir aiškiai girdimais, kad kiekvienas žodis būtų ištransliuotas ir atlikėjas nepaskęstu muzikoje. Šiais laikais šitas noras išpildomas iki ypatingų kraštutinumų, ypač pop muzikoje. Balsai skamba kaip nupoliruoti. Tai nėra blogai, šokių, klubinė, pop, hip-hop stiliuose tai puikiai skamba. Tačiau kalbant apie akustinį skambesį, pvz folk, dainuojamoji poezija, džiazas balsas geriau skamba su daugiau dinamikos. Visada įvertinkite stilių ir dainą su kuria dirbate. Kaip turėtų skambėti balsas, kad papildytų bendrą dainos skambesį. Paklausykite panašaus stiliaus dainų ir pagalvokite kaip ten skamba balsas.Tai padės apsispręsti kaip norite, kad jis skambėtų. Tuomet galite imtis darbų.

GAIN IŠLYGINIMAS

Gain automatizavimas

Pirmiausias ir vienas svarbiausių etapų tai yra rankinis garso lygio redagavimas. Vokalas yra vienas dinamiškiausių instrumentų. Jis gali būti labai tylus ir labai garsus toje pačioje dainoje. Paleidus didelius garso lygio skirtumus į bet kurį kompresorių, jis teoriškai su jais susitvarkys. Tačiau praktiškai girdėsime ryškų kompresoriaus darbą. Tai pasireiškia nenatūraliai skambančiomis atakomis, staigiais patylėjimais ir sunykusiomis “s” raidėmis. Vietoj to, galime rankomis suvienodinti takelio garso lygius, tuomet kompresorius turės atlikti gerokai mažiau darbo. Nesuklyskite, tai nėra takelio garso reguliavimas. Jis eina po kompresoriaus, jį reguliuojant visų efektų girdimas garsas nesikeis. Jums reikia reguliuoti patį failo garsą arba takelio GAIN parametrą. Tam yra daugybė būdų daryti. Galite rankomis suvienodinti takelį, kad vizualiai garso lygiai būtų panašūs skirtingose dalyse (stulpeliuose ir priedainiuose), taip pat šioje vietoje galima būtų naudoti Waves pluginą Vocal rider. Jis gali automatizuoti jau į kompresorių įeinantį garso lygį. Taip pat galite automatizuoti takelio gain parametrą. Čia jau skonio reikalas, kaip tą procesą atliksite. Tiesiog svarbu tai padaryti. Jeigu automatizavimas yra naujas procesas, siūlau pradėti nuo paties takelio vizualaus suvienodinimo, kad nebūtų stipriai besiskiriančių vietų.

KOMPRESAVIMAS

Redaguodami vokalą beveik visada norime, kad nesimatytų siūlių. Kitaip sakant, norime, kad klausytojas girdėtų vokalisto transliuojamą žinutę, bet ne kaip junginėjasi kompresorius ar kaip balsas staiga patylėja, ar pagarsėja. Tai lengviausia pasiekti naudojant keletą kompresorių, kurių kiekvienas daro skirtingą darbą. Vokalui galima naudoti 2-3 kompresorius. Du standartiniai kompresoriai, trečias multiband.

GREITAS KOMPRESORIUS

Universal Audio 1176

Pirmasis kompresorius turi būti staigus ir greitai reaguoti į garsą. Jo paskirtis sugaudyti didelius garso lygio skirtumus. Dažniausiai šioje vietoje naudoju 1176 FET kompresorių. Keletu postų anksčiau rašiau apie pluginus, ten rasite apie pluginą puikiai pakeičiantį geležinę dėžę. Kompresorius iš esmės yra kaip paprastas kanalo garso reguliatorius, kuris gali automatiškai patylinti garsą, kai jis pagardėja. Parametrai, kuriuos galite reguliuoti, nustato jo reakcijos laiką ir charakterį. Šį kompresorių vokalo takelyje mėgstu padaryti agresyvų ir gana stipriai apkrauti darbu. Turbūt pats svarbiausias parametras, kurį galima reguliuoti šiuo metu – ataka. Ji visiškai gali pakeisti balso skambesį. Pridėti energijos, pašvelninti balsą ar nutolinti gilyn į mixą.

Čia tikslesnis kiekvieno parametro aprašymas su vertėmis, kurias dažniausiai naudoju.

Gain reduction: apie – 10 dB tai yra parametras kuris pasako kiek stipriai garsas yra tylinamas. Jį rodo kompresoriaus GR indikatorius. – 10 dB yra daug, bet sutvarkius reakcijos laikus to nesijaučia

Ratio: apie 4:1 Priklausomai nuo aplinkui esančios medžiagos renkuosi ratio. Jeigu turėsime daug elektrinių gitarų ar sintezatorių ir jokios dinamikos – reikės didesnio ratio. Jeigu akustinės gitaros, kamerinis pojūtis – mažesnis ratio. Neapsigaukite, 4:1 yra 75proc. to ką gali kompresorius. Tai yra didelis ratio. Mažas ratio yra nuo 1.1:1 iki 2:1, pastarasis yra jau pusė kompresoriaus pajėgumo.

Ataka: 1-20 ms tai kompresoriaus reakcijos laikas. Kuo trumpesnė ataka, tuo staigiau dirbs kompresorius ir labiau išlygins balsą. Tai būtų tinkama šokių muzikai, pop, elektronikai. Ilgesnė ataka leis praskambėti natūralioms balso atakoms. Tai kartais padeda sukurti ekspresyvesnio vokalisto pojūtį, bet iš esmės ilgesnė ataka palieka daugiau dinamikos, kuri yra tinkama akustiniam skambesiui.

Release: Šį parametrą daugelis mėgsta pražiūrėti kaip nesvarbu. Vokale labai dažnai nustatomas kuo trumpesnis release parametras. Tuomet tik pasibaigus vokalo frazei, komrpesorius nustoja tylinti garsą, o tai padeda iškelti visas tylias uodegytes, sukuria aiškumo ir detalumo pojūtį. Kitas variantas būtų šiek tiek ilginti vertę, kad kompresorius spėtų grįžti į pradinę padėtį iki naujos frazės. Tai skamba itin organiškai ir kuria natūralų “nekompresuotą” pojūtį.

Threshold: šio parametro verčių asmeniškai net nežiūriu. Svarbioji dalis yra gain reduction ir kada kompresorius pradeda dirbti. Dažniausiai nustatinėju tresholdą žiūrėdamas į indikatorius. Kai gain reduction rodo apie -10 dB, thresholdas nustatyas gerai. Juolab jo vertė priklausys nuo garso lygio, kuriuo įrašėte patį takelį, tai visiškai individualus dalykas.

LĖTAS KOMPRESORIUS

Fairchild 670

Lėtas kompresorius dažniausiai naudojamas makro dinamikai ir bendram balso tonui suformuoti. Jeigu jį dėtume prieš greitą, jis gautų labai didelius garso lygiu skirtumus ir negalėtume jo padaryti iš ties lėto. Didelis garso šuolis jį smarkiai patylins ir atrodys, kad keletas frazių po to yra smarkiai patylėjusios. Todėl mano naudojamoje grandinėje visada eina greitas kompresorius, o po jo lėtas. Galima tarp jų įterpti ekvalaizerį ar dar ką nors, bet čia jau kita tema. Iš letų kompresorių mėgstu naudoti arba ką nors lempinio arba optinio. Pavyzdžiui optinio stiliaus Softube Tech CL 1B arba lempinių kompresorių tėvą Fairchild 670 (yra gera Waves Puigchild jo imitacija). Realybėje šį kompresorių gali pakelti du žmones ir viename kanale jis turi daugiausiai lempų iš visų apskritai egzistuojančių kompresorių (12 iš viso). Taip pat įspūdinga ir jo kaina, apie 35-40 tūkstančių eurų. Žodžiu jo emuliacija yra geras pasirinkimas norint lempinio kompresoriaus skambesio.

Šiame kompresoriuje dažniausiai stengiuosi turėti lėtą ataką ir vidutinį release laiką. Gain reductioną apie -2dB. Tuomet jis išlygina makro dinamiką ir suteikia balsui pilnumo. Balsas puikiai įsėda į visą suvedimą ir tuo pačiu nepaskęsta jame.

S IR Š RAIDĖS

Mūsų kalboje S raidės visada skamba vienodu garsumu. Jeigu kalbėsime tyliai, “s” raidės atrodys garsios. Jeigu kalbėsime garsiai, jos atrodys tylios. Reguliuojant kompresoriumi takelių dinamiką, mes keičiame dainavimo garsumą. Todėl kartais gali išryškėti (arba bloguoju atveju labai nutylėti) “s” raidės. Jeigu jos nutylėjo, atlikėjas atrodys šveplas. Tuomet reikia peržiūrėti kompresoriaus nustatymus, atleisti ataką, sumažinti gain reduction kiekį. Jeigu jos tampa aštrios ir šaižios, tai dėl to, kad jos yra gana aukštame dažnyje ir uždėti kompresoriai reaguoja per lėtai, kad aukšto dažnio banga būtų patylinta. Tuomet reikia atskiro įrankio tam sutvarkyti. Tam yra atskiras pluginas deeseris. Tai iš principo tas pats kompresorius, tačiau jis tylinti tik siaurą spektro dalį, dažniausiai tą, kurioje dominuoja “S” raidės dažniai.

Mano praktikoje dažniausiai deeserį keičia multiband kompresorius. Ypač dirbant su Lietuviška muzika, todėl, kad mes turime šnypščiančių raidžių. To pasekoje atsiranda keletas skirtingų juostų, kuriose yra problematinės vietos. Dažniausiai šiam darbui naudoju Waves C6 multiband kompresorių, nes jis turi ne tik fiksuotas dažnių juostas, bet du plaukiojančius kompresorius, kurie gali būti pritaikyti bet kokio pločio dažnių juostoje.

Pats procesas dažniausiai vyksta taip, kad suradęs vietą, kurioje “s” raidės skamba nemaloniai ją imu tvarkyti. Susirandu dažnius, kurie sukuria nemalonų skambesį ir tada kompresoriumi juos patylinu. Kartais tenka tą kompresorių automatizuoti, nes sutvarkius gražiai vieną raidę, gali būti kitose vietose jis ką nors nuvalgo per daug. Tai procesas, kuris neturi jokių paruoštukų. Klausaisi ir dirbi su tuo ką turi. Todėl negaliu pasidalinti jokiais nustatymais, tik pasiūlyti išmėginti savo klausą ir pabandyti panaudoti jį praktiškai.

 

 

Tvarkingai kompresuoti vokalą yra labai svarbu norint turėti aiškų lyderį įraše. Tam reikia daugiau nei vieno kompresoriaus. Laiko prasme visas vokalo sutvarkymas gali užimti tiek pat, kiek likusios aranžuotės suvedimas. Tai yra labai svarbus elementas, kuris bus dėmesio centre. Natūralu, kad jam reikia skirti laiko ir padaryti taip, kad praskambėtų kiekvienas dainos žodis būtent taip, kaip buvo atliktas.

Jeigu norite išmokti viso to praktiškai ir kartu aptarti savo darbus pasidomėkite garso režisūros kursais. Kairėje pusėje yra nuoroda į juos. Sėkmės ir gero kompresavimo!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *